Sömnproblem

Ett mycket vanligt problem idag är att man har svårt att sova. I vissa fall kan man inte somna alls och ligger vaken, i andra fall så somnar man när man lagt sig men vaknar efter en stund och kan inte somna om.

Om du är stressad och inte kan sova på grund av tankar som bubblar i rallyfart är detta inte tecken på en sprudlande inspiration, utan det är en stor varningsklocka att du är på väg att bli utbränd och bör se över din situation och vad du kan förändra.

Tallkottkörteln producerar ett hormon som heter melatonin. Melatoninet är vårt sömnhormon som talar om för kroppen att det är dags att nana kudden. Det påverkas av ljuset, när ögonbotten nås av ljus så hindras produktionen och när det blir mörkt frigörs hormonet. Förr i tiden när vi inte hade elektriskt ljus så sov vi mycket under vinterhalvåret medan vi var uppe och tjoade halva nätterna under sommaren. Man har nyligen gjort försök med att låta personer med sömnsvårigheter leva med enbart naturligt ljus och låta dygnsrytmen följa solen och ljusets upp och nedgång. Inom någon månad var alla sömnproblem borta hos personerna.

Tänk efter vad du gör innan du somnar? Kanske sitter vid datorn eller TV:n? Detta hindrar alltså sömnhormonet från att frigöras, så ett tips är att stänga ner någon timme innan du skall sova, en kort promenad med frisk luft kan vara en god hjälp på vägen.

Vissa växter innehåller också melatonin, bla druvor. Det är därför vi blir sömniga av ett glas vin - men skenet bedrar! Där får vi den typiska "somnar lätt men vaknar och ligger och vrider sig hela natten" varianten. På natten skall vi vila och kroppen jobbar med att återhämta och reparera sig i lugn och ro. Men - för kroppen som precis hoppat av jourpasset och lutat sig tillbaka kommer larmsignalen - upp och hoppa, slut på rasten, här kommer en belastning som vi måste ta hand om och bryta ner, full fart på verksamheten och  levern, strunta i det andra som skulle göras.

I kinesisk medicin anser man att levern lagrar blodet under natten och i blodet bor själen. Om levern måste jobba får själen aldrig vila och komma till ro och får man ångest och blir orolig. Så - skipppa nattfösaren med andra ord! Samma sak med kaffe och te och sötsaker på kvällen naturligtvis.

Ha gärna svalt i rummet. Att ha ett tungt täcke kan hjälpa. Vid beröring frigörs lugn- och ro-hormonerna som hjälper sömnen på traven.

Örter

Mjölk
Det finns många gamla beprövade husmorsknep för att få en date med John Blund. Den mest välkända är väl varm mjölk med lite honung i. Melatonin bildas av aminosyran tryptofan som finns rikligt i mjölk och har därför en liknande effekt. Honungens medverkan i sammanhanget är en smaksättare och är ju pga sockerhalten egentligen inte att rekommendera egentligen, men en liten klick skadar inte ;-)

Muskot
Muskotnöt har en sederande effekt, den är t.om. narkotisk i höga doser (ingen fara, du måste  äta en mycket stor mängd vilket inte är så lätt med tanke på den starka smaken för att få en dylik effekt). Så att riva lite muskot i varm mjölk ökar effekten ännu mer.

Lavendel och kamomill
Klassiska rogivande örter som är en kärleksfull hjälp vid lindrigare sömnbesvär.

Vänderot
Valeriana officinalis - den växt man använt som förlaga för kemiskt framställda preparat som Valium etc. Mycket lugnande och rogivande. Finns att köpa på apotek, häloskost och i livsmedelsaffärer  både som  tabletter (Valerina, Neurol t.ex.) men jag rekommenderar den flytande varianten av Valeriana från Bioforce. Den brukar ge lite snabbare effekt. Katter ÄLSKAR doften av valeriana btw.  I tabeltterna brukar det även ingå humle som också är rogivande och sömnbefrämjande.

Eteriska oljor

Här kan man ha stor hjälp. Jag har lyckats få personer som lidit i många år att somna som klubbade sälar - utan att vara "bakis" nästa dag som man blir av vanliga sömntabletter.

Jag använde följande oljor:

Mandarin
Sänker sympaticus - systemet för aktivitet och agerande, fly och fäkta. Skapar lugn och ro och en känsla av trygghet. Lite av min älskling bland oljorna. Apelsin funkar också men mandarin är strået vassare.

Frankincense/Olibanum
Tillsammans med mandarin får den tyst på pladdrande tankar i huvudet. Den trycker på Stop på mediaspelaren i huvudet och ett tillstånd av lugn och kontemplation infinner sig.

Mejram
Mycket kramplösande! Därav anledningen till att man kryddar ärtsoppa med den ;-)
Den hjälper dig att släppa kampen och krampen och ge dig hän åt drömmarnas resor. Kamomill är också kramplösande och kan ersätta den tuffare varianten mejram.

Ylang-ylang
Skapar lugn, balans, avkoppling. Håll låg dos, den tar lätt över och skapar illamående och huvudvärk om man överdoserar.

Vetivert
Ett tropiskt gräs som bla odlas för rötternas funktion som markbindare i Asien. Den doftar murrigt, mörkt och jordigt och är mycket grundande och lugnande.

Vänderot
Valeriana officinalis finns även som eterisk olja och har samma egenskaper som örten men i koncentrerad form. Natti, natti!

Du kan ta några eller alla av oljorna ovan.

Akupressur

Ht 4,5,6,7
På lillfingersidan på handleden hittar du några punkter som ligger ganska tätt ihop på hjärtmeridianen som har en lugnande effekt. Tryck mjukt med tre fingrar nedanför handleden innanför den stora senan du känner på handledens utsida.

Pc 6
Nu är vi kvar på handleden. Tre fingrar upp från handledens veck, mitt emellan senorna i handledens mitt ligger Pericard 6 som också är lugnande.

Ren 17
På kroppens mittlinje, mitt i bröstet ligger en punkt som lugnar Shen - anden. På kinesiska heter den "Lugnets hav".  Den är ångestdämpande och är mycket lugnande och en god hjälp vid olika tillstånd av stress, oro, panikångest, depression och mörka elaka tankar.  Fyra fingrar ovanför bröstbenets mittpunkt, mitt emellan bröstvårtorna hittar du den.



Det finns fler punkter somär användbara, det ligger t.ex. punkter vid fotknölarna som är effektiva för att dra ner yang från huvudet, men jag själv har upptäckt att det är svårt att koppla av och somna om man skall ligga i konstiga kroppsställningar och trycka på avlägsna punkter, därför har jag valt de här som är lättåtkomliga och inte kräver någon uppmärksamhet och prestation. Innan du går och lägger dig kan du med fördel massera området kring fotknölarna på båda sidorna mjukt en stund.

 

 

Snabböversikt:

 

Örter:

Muskot, lavendel, kamomill, vänderot.
Varm mjöllk.

 

Eteriska oljor:

Mandarin (apelsin), mejram (kamomill), frankincense, ylang-ylang, vetivert, vänderot.

 

Akupressur:
Ht 7 (6,5,4)
Pc 6
Ren 17

Övrigt:
Svalt i sovrummet. Undvik att "belysa" ögonen med tv och dator innan läggdags. Skippa kaffe, te, alkohol och socker på kvällen.