Tips på enkla vegomiddagar

Det är många som vill varva med att äta mer vegetariskt  och ber om tips på vad man kan göra. Och eftersom jag är en grym matnörd, som dessutom äter mestadels vego vill jag självklart bidra med lite inspiration. Håll till godo!

Skippa låtsats-köttet till att börja med...

Om du är en köttis, och vill prova att äta mer vegetariskt är mitt första råd faktiskt tvärtom mot vad jag sett att många rekommenderar i sociala medier när någon frågar om tips - nämligen skippa färdigprodukterna som skall likna kött! 

Ponera att du igår åt stekt kyckling, där fettet är en viktig smakbärare och du tyckte att det var jättegott och nästa dag när du skall äta vego så sitter du och tuggar på något som till både smak och konsistens starkt påminner om kartong, då kommer din motivation att fortsätta denna upptäcktsresa sjunka som en gråsten. Tro mig, många av dom produkterna är jäkligt osexiga och är mer att betrakta en räddningsplanka för dom som av andra skäl helt vill avstå från kött. 

Ja, ok - självklart vet jag att det finns en del produker idag som faktiskt funkar och påminner starkt om kött. Men det är bättre att man bryter vanan att en måltid måste bestå av kött och tänker mer utanför boxen. Är man som sagt van vid och gillar smaken av kött kommer man bara att tycka att det är en halvmesyr. Laga god mat som smakar som det den verkligen är istället!
 

Hur man bygger upp en enkel vegomiddag

Du kan med ganska enkla medel fixa en jättesmarrig vegomiddag, antingen till dig själv och familjen, eller om det kommer någon på besök som är vegetarian eller det som många köttisar bävar för - vegan. 

Har du koll på skillnaden? Det vi menar med vegetarian generellt idag är en person som inte äter djur, men däremot produkter från djur, som mejeriprodukter och ägg. Den korrekta benämningen är då lakto-ovo vegetarian. 

Det man kallar vegan är en person som enbart äter helt växtbaserat, alltså inte några mejeriprodukter och ägg, de riktigt renläriga äter heller inte honung. Man äter eller använder inget som kommer från djur helt enkelt. Och nej, de flesta av dagens veganer är faktiskt inte ett dugg miltianta och aggressiva.

Här är tips på hur du kan laga mat som du kan trixa med så att både köttisar och veggisar kan äta, utan att du måste laga två helt olika måltider och av grejor som du ofta har hemma. Tjohooo! 
 

Potäter och annat gött - kolhydrater

Potatis. Det kan vara bland det godaste som finns faktiskt. Jag ÄLSKAR potatis! Och mat som får kärlek blir god, så är det bara. 

Jag brukar låta potatisen ha en del av huvudrollen i måltiden. Så om du lägger ner lite omsorg på den så kommer du att få tusenfalt tillbaka.

Tips: lägg några extra slantar på att köpa ekologiskt potatis. Den är inte så farligt mycket dyrare än den icke ekologiska, men fortfarande galet mycket billigare än kött. Du skall ju käka skalen också och potatis är ett livsmedel som besprutas väldigt hårt. Uscha-buscha.

Svingoda potatisklyftor:

  • Skär potatisen i klyfor utan att skala dom. Skalet är nyttigt och framförallt gott!
  • Har du brådis kan du koka dom några minuter i en god buljong av valfri sort. Annars lägger du dom direkt i en ugnsform och häller på en rejäl skvätt buljong. 
  • Föreställ dig sedan att du är grek och greppa flaskan med olivolja, och häll på så mycket som en grek skulle ha gjort. Generöst med andra ord. 
  • Sen kommer smaksättningen och här kan du rocka loss ordentligt, du kan ta olika örtkryddor, torkade eller färska, ta en eller flera av t.ex. rosmarin, timjan, oregano, salvia. Alla dom här örterna är dessutom starkt anti-virala. Under pesten hade läkarna - och likplundrarna, en ansiktsmask med örter i för att undvika smittan. Så massor med örter i maten är ett hett tips i dessa influensa tider.
  • Du kan också ha kumminfrön, senapsfrön, sesamfrön eller en favorit hemma hos oss: fänkålsfrön. När dom blir rostade med potatisen blir det helt magiskt! Du kan stoppa ner lite lagerblad här och där också, även dom är jättebra för immunförsvaret.
  • Sen om du vill kan du pressa citron över. Även här bör du transformera dig till grek en stund och inte snåla på godsakerna. Och även här bör - eller rättare sagt skall du köpa ekologisk citron! Den har idag ofta samma pris, eller någon krona mer än icke-eko. Men skillnaden - förutom för miljön, är som att jämföra importerade jordgubbar med svenska. Dom importerade är oftast stora, men smakar bara vattnigt och surt. Dom svenska är generellt mindre, men har en djup och fyllig smak med både sötma och syrlighet och det är exakt samma grej med citronerna. Citron kan vara världens bästa krydda!
  • Sen är det skjuts in i ugnen. Har du kokat dem lite i förväg går det ganska fort, har du tid på dig (nästan all mat blir godare med den ingrediensen) så sätter du ugnen på lite lägre temperatur och låter potatisen ligga och götta sig och suga åt sig av den goda buljongen och kryddorna. Sen kan du höja värmen en stund på slutet så att det blir lite yta.

    Den här potatisen blir gudomlig! Frasigt rostad, och mjuk och saftig på samma gång, och full av goda smaker. Mums!
Tips på hur potatis kan bli en hel måltid:
Jag sprang på en drös med gula kantareller. I december! Jag gjorde potatis i ugnen som ovan, med saffran och citron och klyftor av röd lök. När potatisen var klar stekte jag kantarellerna och strödde över, och smulade sen över fetaost. En god sallad och ett gott bröd till det så är saken (inte) biff! Det blev helt säkert ett glas rött till också.
  • Istället för potatis kan du ha rostade rotsaker, här är det ju galet gott att krydda med lite örter. Lägg ner några vitlöksklyftor med skalet kvar så kan du klämma ut små söta, fylliga rostade vitlöksklyftor sen. Och hålla vampyrer på avstånd! Lite chiliflakes är gott. Låt fantasin flöda!
  • Eller så gör du något med gryn, koka bulgur eller couscous och blanda ner hackad rödlök, paprika, tomat, gurka, färsk fänkål, selleri mm. Det du gillar och har i kylen med andra ord. Lite persilja eller annat kryddgrönt gör inte saken sämre. 
  • Tabbouli, det längtar man alltid efter. Speciellt på sommaren.
  • En varm sallad med mathavre/vete/dinkel, quinoa eller andra gryn.
  • Ris eller pasta funkar såklart också, beroende på resten av tillbehören.


 

En go' gucka!

En kletig gucka kan förgylla den tråkigaste måltid! Här kan man också ladda på med extra protein i form av bönor eller mejeriprodukter, eller hitta jättebra alternativ om man är villrådig på vilken "sås" man serverar en vegan. Googla för att hitta recept!

Exempel på guckor - googla för recept:

  • Hummus, gör mycket, det är asgott som pålägg på macka också. Eller att dippa grönsaker eller chips i. Det finns också färdig att köpa som funkar jättebra. 
  • Bönor som du mixar till en smarrig creme med kryddor, vita bönor med vitlök och basilika eller rosmarin, svarta bönor med pakrika, cayenne och spiskummin te.x. 
  • Muhammara - åh vad gott! En libanesisk röra med paprika och valnötter, finns också att köpa.
  • Aubergineröra - baba ganoush, eller melitzanosalata om du är grek. Är det sommar så grillar jag auberginen på utegrillen för att få den där goda röksmaken som den skall ha. 
  • Tahinsås
  • Yoghurtsås med något du gillar i, vitlök, ramslök, rostad lök, sweet chili, sriracha, basilika, citron, dill, gremolata, senap, bbq-sås, lime och koriander osv. osv. osv.
  • Tzatziki
  • Guacamole. Finns att köpa färdig. Gör inte det. Det finns fryst avocado, ta fram och tina så mycket du vill ha, sen har du en god guaca på 2 minuter. 
  • En tomatsalsa, pico de gallo, pebre eller liknande. Sväng ihop lite hackad tomat med lök, vitlök, lime/citron, chili och färsk koriander/persilja.
  • Pesto, pistou, salsa verde, chermoula eller liknande. 
  • Rosta hela vitlökar i ugnen tills dom är mjuka, kläm ut och mosa och blanda med parmesan och lite citron. Smaka av med salt och svartpeppar. Satan vad gott det är!
  • Creme fraiche med parmesan och basilika. 
  • Mangosalsa med lime och chili
  • Cole slaw
  • Fetaost som du mixar med tomat och chili. Jag brukar köpa en burk med stark, rostad paprika från invadrarhyllorna och mixa med fetaost, det blir en höjdare! Sött, salt, lite syrligt och hett!
  • Getost som du mixar med honung och rosmarin och lite creme fraiche. Jättegott till rödbetor till exempel.

"Köttet"

Här kommer det momentet där vi traditionellt har en köttbit som får spela huvudrollen, men i det här sammanhanget är alla aktörer lika viktiga. 

  • Halloumi, snabbt och enkelt, dom flesta gillar det. 
  • Fetaost, baka i ugnen en stund med hackad tomat och chili, eller jalapeño på. Olivolja till och gärna en skvätt citron, nu är vi i Grekland igen. På sommaren kan du äta den kall, med tomat, lök, citron och oregano. Och olivolja. Såklart. Och oliver. Man måste äta oliver till fetaoost. Annars får man äta något annat. Frågor på det?
  • En bit chevre som du bakat i ugnen med rosmarin och valnötter, lägg på en salladsbädd, gärna med ruccola, ringla över god olivolja och lite fin balsamvinäger. Kanske lite klyftor av kokt rödbeta omkring.
  • Piccata på aubergine eller squash: skär i lite lagom tjocka skivor. Vänd i mjöl, uppvispat ägg och sist i riven parmesan och panko som du blandat. Stek på medelstark värme så att dom blir frasiga utan att osten bränns. Det här är så gaaaaalet gott!
  • Nån god vegobiff som du gör själv, kolla på ICA och Coops sidor t.ex., dom har massor med bra recpet! Ofta har man bönor eller en grönsak, bind ihop med ägg (inte till veganer, då kan du ta kokt potatis istället) och lite ströbröd, och krydda sen som du vill med lök, vitlök, chili, kryddor efter behag, stek på medelvärme, eller i ugnen. 
  • Squashbiffar med fetaost. Så var vi tillbaka i älskade Grekland igen. Yammas! 
  • Vego-biff a' la Lindström totade jag ihop en dag, Det låg ett paket färdiga rödbetor i kylen, som blev till rödbetsbiffar (googla fram nåt recept), sen blandade jag i hackad lök, kapris och ättiksgurka. Det blev supersmaskigt! Undrar om inte jag gjorde karamelliserad lök till också när jag tänker efter. Lök är alltid gott. Utom i jordgubbstårta. 
  • Sellerischnitzel - mycket, mycket godare än det låter! Skiva rotselleri, koka några minuter i en god buljong, dubbelpanera med mjöl, ägg och ströbröd och stek som en schnitzel. Kapris citron och lite persilja ovanpå, ärtor on the side och frasig stekt potatis. En piffig gräddfilssås är gott till, kanske med lite dill och citron, man kan ju lägga kaprisen i såsen istället för på biffen.
  • Ratatouille. Det är ju sååå himla gott! Eller så sneglar vi mot Italien och gör en Caponata, lika gott det.
  • Ungsbakad aubergine blir underbart krämig och god. Skär i halvor på längden, skär lite snitt som ett rutmönster, på med olivilja, salt, peppar, kanske några chiliflakes och baka i 200 grader i ca 20 minuter. Jag brukar lägga på en tomatsalsa och ibland goffar jag på burrata eller mozzarella, eller smular över fetaost.
  • Rostad sötpotatis, låt lite kryddade kikärtor rosta med så har du lite knaprigt med i rätten. 
  • Rostad pumpa, butternutpumpa gör skäl för sitt namn för det är så den smakar, nötigt och smörigt! Skär i skivor, krydda och häll på olivolja och rosta i ugnen tills den är lagom mjuk. Varför inte passa på att rosta lite körsbärstomater vid sidan av pumpan? En chermoula till så håller man käften ett bra tag.
  • Falafel. Om du gör gör dom själv finns ett trix som gör den diametrala skillnaden mellan mjöliga, smuliga dödstråkiga falafel och frasiga små beroendeframkallande underverk med ett krämigt, saftigt inre. Det är att genast dissa alla recept där det står att du skall ta en burk med färdigkokta kikärtor. Nej, nej, nej! Du skall ta torkade kikärtor som får ligga i blöt över natten, sen mixar du dom okokta med lite lök och goa kryddor och friterar. DÅ snackar vi falafel big time. Jag gör en stor sats och lägger direkt i frysen, sen tar man fram så många man vill ha och friterar. En kan säkert steka dom i stekpanna eller i ugnen också. Jag har aldrig provat. 

    Kolla på zeinaskitchen.se för recept till exempel. Det är generellt en guldgruva med recept från hela världen, och mycket vego som är jättegott.
  • Fyll paprikahalvor, tomathalvor med fetaost eller färskost och grilla eller stek i ugnen. Man kan fylla dem med hummus eller linsröra också, då blir det veganskt.
  • Portabellohattar, fyll med t.ex. ädelost (Saint agur är godast, så det så, men du kan ta gorgonzola eller något annat  som ligger och lurar i kylen också.) Strö på lite ströbröd och grilla/stek i ugn, Det finns många goda receptförslag på hur man kan piffa till en portabello, googla! Hittar man inte portabello kan man ta champinjoner istället. Gärna skogschampinjoner, dom är mycket godare än vanliga. Portabello är just en skogschampinjon modell större.
  • Hacka foten på champinjoner och fräs med lite vitlök, goffa ihop i ett vitlökssmör med persilja, en skvätt citron blir kanon här. Fyll svampen och strö ströbröd på (inte nödvändigt, men du får lite god crunch och binder ihop vitlökssmöret) och grilla/baka i ugnen. Falska sniglar heter den här rätten och om man ens gillar svamp och vitlök det allra minsta så är den to die for.

Kombinera efter humör!

Kombinera ihop det som passar och det du har hemma. Jag brukar laga mat efter konceptet: "Vi äter det vi har och sjunger det vi kan!"  Jag vet inte alltid vad det skall bli när jag börjar, det kan växa fram efter vad jag får syn på i kylen eller frysen. Som rödbetsbiffarna som blev biff a' la Lindström till exempel.

Har du en vegan vid bordet väljer du alternativ utan ost och mejeriprodukter. Jag gjorde som exempel just en jättegod kombo som jag såg i en mattidning, ett recept från Tuvessonskan: rostad delikatesspotatis med ratatouille och pistou (basilika mixat med olivolja och vitlök). Många hurra-rop vid matbordet den dagen! tuvessonskan.se är en annan guldgruva med jättebra vegorecept. 

Men färdigprodukterna då...?

Jorå, det finns som sagt en del produkter som är riktigt bra. Eftersom jag generellt inte tycker att kött är så gott är jag ingen hugad spekulant på något fabricerat som skall se ut och smaka precis som kött.
Hade jag kunnat äta kött utan att hela mitt väsen fylls av insikten att jag äter likdelar vilket tämligen omgående leder till att jag kräks, och det är en riktig partykiller kan jag nämna, hade jag hellre ätit bra kött, typ vilt, istället för låtsatsköttet. Nu är jag ingen konnäsör och jättebevandrad på färdiga vegoprodukter, men ibland är man trött som en öken och bara vill att allt skall vara klart utan större insats. Då är man ändå glad över genvägar som finns tillhands. Här är några grejer jag har provat och kan uttala mig om.

Oumph!
Det finns en produkt som heter Oumph som slagit stort bland vegoutbudet. Ser ut och smakar som kyckling, bra tugg i konsistensen. Ingen äcklig bismak som sojaprodukter ofta hade förr. Finns både som naturell i olika bitar och i många olika färdigkkryddade varianter. Den är vegansk och gjord på soja. Jag gjorde en sticky smoke house ribs med pommes, cole slaw och Sweet Baby Rays bbq-sås, och grillat vitlöksbröd med mozzarella för ett tag sen. Det funkade utmärkt.Det finns andra aktörer som gjort grejer liknande oumph idag, men jag har som sagt inte järnkoll på hel- och halvfabrikat överlag.

Anammas formbara färs
En riktig överraskning som jag länge sneglat på men inte köpt, eftersom jag oftast tycker att dom produkterna är mindre roliga och ibland rent äckliga, och då blir det liggande i frysen, är Anammas formbara färs. Men där kom min skepsis på skam! Den hamnar numera på tallriken mellan varven här hemma. Ta fram så mycket du vill ha och tina nån timme. Sen är det bara att krydda som du vill och trycka ihop den, och den håller verkligen ihop. God smak och bra konsistens, förbluffande likt köttfärs  - ingen j*vla kartong- äntligen!!! Tummen upp! (Den är också vegansk och gjord på soja).

Ett smarrigt recept med den färsen som jag totade ihop häromveckan - indisk shish-kebab.
(Vi har gett rätten namnet: Indiska bajskorvar).

  • Finhacka lök, vitlök, ingefära och grön chili, blanda i färsen. Jag hade i färsk koriander också. Spiskummin, salt och peppar. Kan nog tänka mig att jag  även hade lite paprikapulver i. Smaka av färsen så att den blir lagom, den är faktiskt god även när den inte är tillagad. 
  • Forma korvar, lägg i en oljad ugnsform, pensla med lite olja (eller vänd runt dom på den oljade plåten. Kör 10-15 minuter tills det fått fin färg. Är det säsong tänder du såklart grillen istället, då kan du trä upp dom på spett och grilla.
  • Under tiden gör du en raita, yoghursås med till exempel gurka och/eller mynta. Eller valnötter och spiskummin. Eller nåt... Tanken är att den skall svalka om man har mycket starka smaker.
  • Hacka tomat, gurka och lök, inte super-finhackat, utan lite chunky. Pressa citron och blanda med lite socker, en nypa salt, cayennepeppar, spiskummin, koriander (gärna färsk, eller persilja om du är en mes...) och blanda ihop till en sallad. Istället för cayenne kan du ta färsk chili. Den här salladen - cachumber - skall vara syrlig och ha hetta.
  • Är du hardcore gör du egna chapatis på atta om du får tag på det, eller siktar grahamsmjölet själv. Är du lat - som jag är - så tar du tortillabröd och steker i en het stekpanna utan fett, typ 30 sekunder på varje sida så att dom blåser upp sig och får färg. 
  • Du kan ha basmati ris till. Vi åt en bulgursallad med tomat, lök och paprika, citron och persilja.
  • En klick mango chutney är kronan på verket!

Andra varianter - hel och halvfabrikat
Hälsans kök har goda schnitzlar som också är en räddning när man går på knäna och inte orkar.
Även ICA har kylda färdiga vegoprodukter som inte har varit helt oätliga, jag åt nån blomkåls-broccolibiff med ost som var riktigt god.

ICA:s vegobacon som finns i samma kyldisk, funkar perfa att steka på så att det blir lite knaprigt och svänga ihop en Carbonara med. Den enda som märker någon större skillnad är grisen.

Sojakorvar är allt annat än en sensationell upplevelse men den minst äckliga jag smakat, som ändå fick betyget ätbar, med en tydlig röksmak som lyfter anrättningen är ICA:s kylda. Även Hälsans Köks lite finare varianer från frysdisken fick tummen upp. Det finns massor fler att prova igenom.


Quorn har jag generellt svårt för, här snackar vi kartong, men man vänjer sig vid att gilla det säger dom som käkar det. Och det är ju onekligen ett stort märke världen över. Det som kan funka för oss är Emmentalerschnitzlarna och en vegovariant av chicky bits som heter Southern fried bites. Dom är överraskande goda.

Ett tips när du lagar sådana här produkter: låt dom inte koka länge, då börjar dom smaka skumt och får en märklig konsistens. Skall du göra en gryta eller köttfärssås så gör du själva basen först och låter stå och götta till sig ordenligt, sen lägger du ner färs eller vegobitar som får koka med 5-10 minuter innan du skall äta. Dom skall bara bli varma och få smak av grytbasen, inte mycket mer. När jag hade en son som var vego och två barn som var köttisar gjorde jag ofta en "grytbas" som fick koka ihop och bli god, sen delade man upp det och la kött i den ena och vegokött i den andra. Smidigt sätt att få ihop vardagsmaten utan att behöva laga två olika maträtter.

Smaklig spis, mina vänner!
 

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln