Värt att veta om vår vän vitkålen

Som ni kanske vet så tycker jag ofta att dyra hälsokostprodukter och torkade exotiska bär med ett kilopris som ligger i närheten av guldpriset är att gå över ån efter vatten. Därför vill jag slå ett slag för en riktig mirakelväxt med egenskaper som får en att häpna. Jag talar om en av de mest hälsobringande grönsaker som finns: VITKÅL!


Jepp, ett vanligt vitkålshuvud från grönsaksdisken är bland det nyttigaste du kan proppa i dig. Troligtvis är det så underskattat på grund av att det är så billigt.
Jaha, men vad är då så fantastisk med vitkål och dess medsystrar bland kålväxterna?


Den – liksom andra kålväxter som broccoli, blomkål osv. innehåller massor av vitaminer och mineraler, inte minst C-vitamin som vi behöver bomba oss med nu på hösten!


Kål höjer immunförsvaret och är bakteriedödande.


Den innehåller nyttiga magbakterier, såna som reklamen vill få oss att köpa i dyra små flaskor som förändrar hela ditt liv! Det är klart, det ser väl inte lika tjusigt ut att ivrigt knapra på en vitkålsklyfta istället för att elegant svepa i sig en liten shot med nyttiga probiotikabakterier...  Kål är ju en av de grönsaker som är mest tacksamt att syra eftersom den naturligt innehåller sådana bakterier - dvs. surkål.


Den stärker levern och hjälper den att rensa ut gammalt skräp.


Men sen kommer en av de starkaste argumenten forskningen har hittat: cancerceller gillar inte vitkål! Redan de gamla grekerna använde vitkål mot cancer så kunskapen är knappast någon nyhet. Dagens forskare har hittat ett ämne som heter sulforafan, en antioxidant som attackerar cancerceller. Den ökar kroppens försvar mot cancerceller, hindar dem från att dela sig och tumörer att växa. Man har kommit fram till att ett intag av kål och vitlök tre gånger i veckan ger en gardering mot cancer. (Källa: Iform http://iform.se/valbefinnande/forebyggande/at-vitkal-och-vitlok-mot-brostcancer)


Kål har också visat sig ha förmågan att reparera DNA, vilket kan minska risken för demens och benskörhet.


En gammal huskur som man fortfarande ofta använder är vitkålsomslag på bölder, inflammationer i ledfästen och senor osv. Man gör helt enkelt ett omslag av vitkålsblad. Lägg vitkålsblad omlott över stället och linda elastisk binda runt så att det blir fixerat. Låt sitta över natten. Man kan mjuka upp bladen genom att banka på dem eller kavla dem. Upprepa flera gånger. Vitkålen är bakteriedödande och renande och hjälper till att "dra ut" elakheterna.


Hur skall man då som sann hedonist få i sig denna nyttiga mirakelmedicin på bästa möjliga sätt? Det finns många ordinationer som sätter själen i gungning. Får i kål (*suck*), pizzasallad, coleslaw, stuvad vitkål, kålpudding, kåldolmar (*suck igen*), i wokrätter, grytor, gulaschgryta med surkål i, choucroûte eller sauerkraut osv.

 

Värmande recept på kålsoppa

Jag bjussar på ett recept på gammal hederlig kålsoppa i min tappning, en rätt att längta efter nu när höstvindarna viner och förkylningarna lurar. Som vanligt inga direkta måttangivelser – släpp taget och ge dig hän!

 

Gör så häringa:


• Strimla vitkål och fräs i smör. Det händer något magiskt med vitkål när man fräser den...


• Plums i en kastrull, häll på buljong av valfri sort.
Om du vill välja den absolut godaste buljongen tar du svängen förbi hälsokosten och köper Herbamare örtbuljong (hette förut Plantaforce). En buljongpasta på burk som jag närmast skulle beskriva med samma smakförstärkande effekt som glutamat – fast hälsosamt.


• I med ett lagerblad.


• Mal rejält med svartpeppar över soppan. I den klassiska kålsoppan är det kryddpeppar men en generös dos svartpeppar ger ett sjukt bra bett i soppan.


• Låt koka så länge du orkar, men gärna minst en halvtimme så att kålen är mjuk och smakerna göttat in sig i varandra. Smaka av med salt och kanske mer peppar.


• Under tiden kan du ju piffa med något animaliskt att ha i soppan, frikadeller t.ex. Blanda färs av något slag, bind ihop med ett ägg och kanske lite potatismjöl för konsistens, salt peppar och gärna vitlök och persilja. Rulla små kluttar som får koka med i soppan. Orkar du inte det kan du strimla i falukorv eller något liknande.


En variant på det här är att du bryner grytbitar av lamm och har en mindre mängd buljong men låter koka ännu längre. Då har du: Får i kål!

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln